Rabu, 15 Mei 2013

Scirra umumkan dukungan Construct 2 Game Engine untuk TIZEN


Scirra pada 14 Mei kemarin telah mengumumkan bahwa versi terbaru dari Construct 2 Game Engine telah mendukung pengembangan aplikasi untuk sistem operasi (OS) TIZEN. Pengumuman ini disampaikan setelah Scirra mengumumkan perilisan update Construct 2 r130 versi Beta.

"TIZEN adalah OS mobile baru yang dikembangkan terutama oleh Intel dan Samsung. Walaupun belum ada perangkat TIZEN yang tersedia saat ini, Samsung berencana untuk merilis perangkat TIZEN menjelang akhir tahun, dan ini bisa dengan cepat mendorong TIZEN untuk menjadi platform utama. Kami telah menambahkan dukungan awal untuk Construct 2 sehingga Anda bisa siap untuk mempublikasikan game Anda segera setelah perangkat diluncurkan akhir tahun ini," kata Ashley Gullen, pengembang dari Construct 2 di Scirra. "Browser TIZEN juga cepat dengan seperangkat fitur yang bagus, juga berhasil mencetak 91% pada ScirraMark - satu-satunya hal yang hilang adalah dukungan WebRTC (untuk User Media object; sementara Web Audio API telah didukung). Dukungan WebGL juga memungkinkan kinerja seperti native dan efek shader WebGL yang menakjubkan. Ini sangat menjanjikan untuk pengembang Construct 2!

Meski masih dalam versi Beta, Scirra mengatakan bahwa secepat mungkin mereka akan melakukan optimisasi aplikasi tersebut ke versi yang stabil. Construct 2 r130 ini bahkan bisa dipakai oleh pengguna dengan lisensi Personal (free) License dan juga Business License. Pada penggunaan lisensi free personal, Scirra juga tidak memungut biaya tambahan untuk melakukan eksport ke TIZEN.


Changelog

Feature
Export for Tizen
Add
Fullscreen in browser 'Scale' option replaced with 'Scale inner' and 'Scale outer'. 'Scale outer' is what it used to do, but 'Scale inner' is a new variant that scales but cuts off edges of the screen rather than extends the view if the aspect ratio does not match. This is useful for designing 16:9 games that cut off the edges and only show the middle section in 4:3 displays.
Add
Sprite: initial animation property
Add
Event sheet: option to right-click a global variable and 'move to event sheet'
Add
AJAX object: in node-webkit, can now load files from disk in the same folder as the app. Use 'Request URL' and enter a name like "myfile.txt", and if it cannot be found as a project file, it will then try to load "myfile.txt" in the same folder as the app.
Add
New 'Node-Webkit' plugin, to access node-webkit specific features. Currently this plugin allows basic file operations (like reading and writing files on disk) and opening file dialogs.
Add
Browser object: actions to log to the browser console, and start/end log message groups. Useful for debugging.
Add
Browser object: action to execute a string of Javascript code, and an expression to execute javascript and return the result (if it's a number or string). These basically call eval(), which is widely regarded to be dangerous. Try to avoid using these features; while occasionally useful, theJavascript SDK is almost always a more elegant way to add custom code to Construct 2 projects.
Add
Project settings for Email, Website and ID, which are now used as defaults by several exporters. Project properties have also been re-arranged in to two separate "About" and "Settings" categories. Several export dialogs now have had their author/email/website/id fields removed and will take the values directly from project properties instead.
Add
Drag & Drop behavior: can now axis limit to just horizontal or vertical movement (via 'Axes' property)
Add
System: 'Is on platform' condition. Test if running as e.g. a Windows 8 app, in CocoonJS, as a HTML5 website, etc. Should help setting up one project to work nicely on multiple platforms by dealing with platform-specific differences.
Add
New example: detecting the input method. Shows how to make a title screen that detects if the user has keyboard/mouse or touch controls, and switches the control method accordingly.
Change
The runtime will now attempt to use WebGL in CocoonJS if it is available. Note there are not yet any public versions of CocoonJS that support WebGL yet - this is in anticipation of future support. Note releases prior to this one will never use WebGL on CocoonJS since we had previously skipped even checking for it.
Change
Z Order bar: now uses icon for sprite instance's initial frame to help differentiate instances
Change
Sprite: icon in editor now appears taking in to account the first instance's initial frame. This means if all your instances use a non-default initial animation/frame, the editor icon will correspond to that frame's image. (You might need to close and reopen the project for this to take effect after changes.)
Change
Gamepad: now implements a radial deadzone instead of axial deadzone
Change
The default 'fullscreen in browser' property is now 'Letterbox scale', since it uses the whole screen without changing the aspect ratio.
Bug Fix
Could not change the case of a layer name from the properties bar
Bug Fix
Node-webkit: tab then enter sometimes opened a "What is a browser?" page
Bug Fix
Deleting the last object type in a family did not also delete the family
Bug Fix
Pathfinding behavior: did not update obstacle map when changing layouts with a global object
Bug Fix
Exported Windows 8 and Windows Phone 8 projects now use the project 'Version' property


Construct 2 telah didukung secara eksklusif oleh teknologi HTML5 sejak diluncurkan pada tahun 2011. Portabilitas HTML5 telah memungkinkan Construct 2 untuk bisa segera diporting ke platform baru yang muncul, tanpa memerlukan upaya tambahan untuk dukungan engine yang ada maupun upaya lebih lanjut untuk pemeliharaan.

Untuk dapat menggunakan Construct 2 pada OS TIZEN, Scirra memberikan harga sebesar $119 atau setara 1 juta rupiah. Harga ini cukup terjangkau untuk para pengembang HTML5 yang ingin menerbitkan game mereka ke berbagai platform dan OS yang berbeda, termasuk web, iOS, Android, Facebook, Chrome Web Store, Windows desktop, Mac desktop, Linux desktop, Windows 8, Windows Phone 8, Firefox OS, Blackberry 10, dan TIZEN. Anda bisa mencoba terlebih dahulu Construct 2 Personal edition dengan lisensi gratis di website resmi mereka.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar